2010

Tur nr. 94 den 30 marts 2010

Vi kørte til Sverige tirsdag den 30 marts 2010. Klokken 14.00 og ankom til huset klokken 19.00. Bussen var fyldt til randen. I bilen havde vi en af Carls venner med Jacob Ålbæk. Huset var dejligt varmt ved ankomsten og vi spiste boller og lavede the og hyggede oppe på 1 salen resten af aftenen.

Om onsdagen hyggede vi hele dagen, skød med luftpistol , lavede bål, og ordnede ting og sager inden i huset.

Torsdag klokken 13 ankom familien Aalbæk med deres 2 andre børn og en veninde Ida. Vi spiste en dejlig frokost og hyggede med leg og bål i haven.
Christian gik amok med en motorsav og fik fældet en del træer. Vi kørte en tur ned til søen hvor vi legede gemme, spillede bold og gik en lille tur på isen. Søndag gik turen igen hjemad.

Tur nr. 95 den 29 april 2010

Torsdag den 29 april køre Pede, Mamette, Michael, August op til Hyltan i Trikkers nye Audi, den køre som en drøm. Trikker og Stimo er kørt op til huset i Mercedes bussen som er fuldt op med materialer til det projekt der nu skal færdiggøres. Vi køre lidt forkert undervejs op til huset utroligt nok men man er nok ikke så opmærksom længere når man køre turen. Vi ankommer klokken 19.30 og har medbragt en mørbradgryde med kartoffelmos som bliver modtaget med stor succes. Trikker og Stimo går i gang med at lave el installationer i hele underetagen på huset til langt ud på natten. Fredag morgen st. Bededags spiser vi hyggelig morgenmad og så bliver der ellers arbejdet igennem. Pede mure og pudser pejsen op på 1 salen, trikker laver dørkarme, paneler på 1 salen og arbejder med at færdiggøre forskellige finesser i huset. Når han har monteret sine ting kommer jeg efter med penslen og alt bliver malet. Den ene skunk bliver gjort klar med madrasser, fjernsyn og playstation så børnene kan hygge sig der. Jeg får ryddet op i den skunk hvor der med tiden skal vær et ekstra toilet. I underetagen er Stimo i fuld gang med at montere nye stik kontakter og der bliver i alt trukket 47 meter ledning rundt i huset. Alt er nu skiftet og lavet efter nutidens krav og regler. Klokken 01.00 om natten går vi til ro efter en marathon arbejdsdag. Fredag aften spiser vi spaghetti carbonare.

Lørdag morgen spiser vi morgenmad og klokken 11.00 forlader vi huset men inden da har stimo lavet hi/fi anlægget klar og trikker har repareret en utæt dør. Vi rengøre huset, fejer og har inde i køkkenet fjernet et stort opbevarings skab og flyttet køleskabet på plads så der er kommet meget mere luft i køkkenet.

Tur nummer 96 den 21 maj 2010

Pinseferien 21 maj til 24 maj 2010
Afgang fredag den 21 maj klokken 15.10 i to biler.
Merete & Peter Berthelsen samt vores grå bus.
I Meretes bil er der et tobakskab fra 1802 og den nye påhængsmotor.
I vores vito er der nye natlamper til hele huset, stuelamper og badeværelses lamper som fie har været inde og købe i ikea.
Vi ankommer kl.18.30 spiser ristaffel til aftensmad.

Lørdag den 22 maj
Vi kører til pippi land i vimmerby og har en super dag sammen med alle ungerne.
Vi griller dejlig mørbrad til aftensmad, laver bål i haven, spiller fodbold og badminton. August har lige lært at spille badminton med stor glæde.

Søndag den 23 maj
Vi spiser morgenmad, rydder op i køkkenet og smider alt muligt udfra den grønne skunk.
Vi kører ned i havnen og afprøver den nye motor på jollen.
Vi monterer alle lamper i huset og får besøg af en elektriker der ordner det sidste på vores ledninger efter alt er blevet renoveret i underetagen af huset af stimo.
Kl. 16.00 slår jeg græs og fem minutter senere er vi på skadestuen for at få syet min langefinger sammen som jeg havde fået ind i
plæneklipperen medens den kørte - det gjorde ondt og så ikke så godt ud.
Til aftensmad spiser vi svenske kotbullar, med tyttebær og gurka, brun sovs.

Mandag dne 24 maj
Vi kører vi hjem efter en hyggelig weekend i huset sammen med svigermor og svigerfar.

Vi kører forbi lossepladsen på vej hjem, stopper på mcdonalds og i intersport så det bliver noget af en dagsrejse at komme hjem.
Vi besøger også lige george mathiesen i markaryd hvor vi ser deres nye kirke og drikker kaffe.

Tur nummer 97 den 17 juni - 2010

Torsdag den 17 - 2010 juni tager vi med Mille, Peter, Sylvester, Alexander til Sverige
Vi valgte at aflyse sommercampen dette år da vejret og tilmeldingerne var for ringe.

Vi fik færgen klokken 15.10 og på vejen op mødte vi en famile der havde påkørt vej rabatten
så de ikke kunne køre længere.
Vi fik en dejlig aftensmad da vi ankom og vi havde cilus med der op i den grå bus.

Fredag den 18 juni
Peter, michael, cilius, sylvester & carl kører ned til havnen hvor vi ror ud i jollen
og fisker. Senere på dagen kører vi til Eksjø hvor vi handler og går på cafe på Lennarts.
Vi laver bål, spiller badminton og sætter de sidste natlamper op i huset.

Lørdag den 19 juni
Vi kører allesammen ned til havnen og fisker og vi fangede en stor gammel gedde, men den smuttede da vi ikke kunne få den op i fiskenettet.
Vi fik ordnet antenne forholdene så vi kunne se den svenske prinsesse blive gift samt den gode fodboldkamp mellem Danmark og Cameroun.
Danmark vandt 2-1 i vm i fodbold.

Søndag den 20 juni
Vi gjorde huset rent og kører hjem, selv gulvet i køkkent blev skuret.

Tur nr. 98

Fredag den 15 oktober til lørdag den 23 oktober 2010 - efterårsferien

Vi kørte til Hyltan fredag den 15 oktober i vores grå mercedes vito. Færgen afgik klokken 15.50 og vi var fremme ved huset omkring klokken 20.00. I bilen havde vi taget en af Carl´s venner med Thomas Tofft, så alle sæder i bilen var helt fyldt op. Bilen var godt pakket med gas flasker, mad, tøj, jakker osv. Vores kære 5 måneder gamle hund Bastian bliver passet af Mille og Peter og senere hen af Peter og Mamette. Vi fik pakket bilen ud i den kolde nat, næsten 3 minus grader men helt vind stille og roligt. Vi gik til ro omkring klokken 22.00 – det var dejligt at gense huset, vi har ikke været her oppe siden maj måned.

Lørdag stod vi op klokken 8, lavede dejlig morgenmad med krydderboller, legede i haven, drengene byggede en kæmpe hule ”hyltan 2”nede bagerst i haven da det gamle egetræ er fældet og ligger ud over en stor del af jorden. Vi spiste dejlig frokost og havde besøg af vores elektriker Persson der fik vores vandpumpe til at fungerer. Anna og Michael kørte til Vetlanda hvor vi købte nogle automat sikringer og

lidt mælk samt tre dolke til drengene. Resten af dagen gik med at hygge i haven og vi gik en tur op bag i skoven hvor vi kiggede på heste, træer, mos, og fandt gamle ting i en mødding. Vi spiste toast til aftensmad og klokken 20.00 så vi det forsømte forår. Alle gik trætte i seng omkring klokken 22.00.

Søndag vågnede vi alle sammen klokken 8, vi lavede dejlig morgenmad med varm chokolade, krydderboller, ost, marmelade, nutella m.m. Vi gik ud i haven og lavede bål og forsøgte at lave pandekager over bålet, det var ikke helt vellykket. Michael fik monteret et vindue i vores entre, opsat to lamper i køkkenet over spisebordet og fik ligeledes installeret en ny toilet ruller holder. Vi fik spillet yatzy, sequence, lidt i phone spil men det meste af tiden legede drengene ude i haven, de har lavet bue og pil og så har de skudt med hagl pistol sammen med Fie. Lige nu er klokken 18.00 og de er ude i haven hvor de leger i deres hule. Om lidt kalder vi dem ind og så skal vi have en let aftensmad efter Fie lavede den helt store frokost hvor hun serverede en flæskesteg som blev indtaget med hjemmebagte focacia boller. Da vi havde spist satte vi os op på første salen og vi så saturday night fever.

Mandag vågner vi klokken 8.30 det er dejligt at sove længe og vi spiser dejlig morgenmad, drikker varm te og kaffe. Drengene spillede sequense gik i bad og legede lidt ude i haven. Omkring klokken 10.30 kørte vi ind til byen Vetlanda hvor vi stoppede i en sports forretning. Thomas købte en grøn hue, August en vandflaske køler, et par sko og et regnsæt som han skal bruge nu hvor han flytter op på Grydemoseskolen. Carl købte en flot ny fodbold. Så gik vi i supermarkedet hvor drengene rev ned af hylderne. Slik, nødder, chips, tyggegummi m.m. mit dankort blev godt overbelastet. Fie købte indtil til Lasagne, kartoffelsupperog biksemad. Da vi kom hjem spiste vi lidt frokost og drengene løb ud i haven for at bygge videre på deres efterhånden kæmpe hule. Klokken er nu 18.00 og drengene er kommet ind igen for at se en gammel video fra dengang Carl var barn. Drengene gik ud igen og legede videre til klokken 19.00 de legede en fantastisk leg hvor August skulle bestå en par mandomsprøver for til sidst at blive kommandør. Han skulle balancere og kravle og slås med pinde mod Thomas og Carl. Vi spiste dejlig biksemad og Michael gik op med Anna og August for at læse med dem. Carl og Thomas spillede Yatzy med Fie til klokken 21.00 og så gik drengene op og sov. Michael og Fie så den autentiske film Zodiac.

Tirsdag var der liv i huset igen omkring klokken 08.00, Michael og Anna gik ned og lavede kaffe, the, varm chokolade, krydderboller og omkring klokken 9 spiste vi hyggelig morgenmad. Inden morgenmaden havde drengene allerede været en tur ude i haven for at lege i hulen. Det er en våd dag i dag med blæst og kulde, men alligevel foregår legen ude i haven. Klokken er nu 12.00 og hele banden er i gang med at skulle lave kandiserede æbler. Vi hyggede lidt rundt ude i haven, drengene legede videre i hulen der nu har udviklet sig med forskellige rør de kan krybe rundt ud. Vi spiste dejlig kartoffelsuppe til aftensmad og tændte op i grillen under halvtaget så børnene selv kunne lave marshmellows til desset med en mariekiks. Vi så en James Bond film, manden med den gyldne pistol.

Onsdag vi vågner omkring klokken 8.30 nyder en herlig morgenmad og slapper af ude i køkkenet Fie og jeg drikker den ene kop kaffe efter den anden og omkring klokken 11 køre Anna og Michael indtil Vetlanda for at købe lidt Juice, mælk, får afleveret lidt skrald og køre så retur igen. En dejlig frokost hvor kartoffelsuppen kommer tilbage på bordet, drengene er lykkelige. Vejret ændres en smule og vi er i sms kontakt med Peter og Mille der er på vej her op. De sender et billede hvor de kører i sne, vi tror ikke rigtigt på det men et par timer efter de er ankommet omkring klokken 19.30 er hele området dækket af 15 cm sne. Ungerne er helt vilde de løber ud og leger i den tykke dyne af sne. Vi spiser en dejlig aftensmad hvor Fie har lavet hendes boller i karry. Børnene bliver lagt omkring klokken 22.00 og vi ender med at sidde og snakke i køkkenet til langt ud på natten.

Torsdag morgen står vi op til en helt hvid natur dækket af sne og vi ser en hjort stå nede i baghaven og spise . En hyggelig morgenmad bliver indtaget, ungerne leger ude i haven med snebold krig og massere sjov og ballade. Fie, Mille, Carl, Thomas køre ind til Vetlanda hvor de to drenge går på cafe medens tøserne handler ind. Peter og Michael passer børnene og ser en krigsfilm The Hurt Locker fra Afghanistan efterfulgt af black gold. Vi går ud i haven og leger snebold krig med ungerne. Mille er lige nu i gang med at lave frikadeller, stuvet spidskål og kartofler. Pigerne havde købt gaver med hjem til Peter og Michael i form af nye pæne bukser. Alle Børnene bliver lagt omkring klokken 21.00 og de voksne kaster sig over filmen shutter island en ganske uhyggelig film. Peter Slott sover det meste af aftenen men vi hygger os i den mørke aften hvor sneen falder udenfor og vinden er markant. Da vi skal til at sove kan vi høre et par mus løbe rundt og hygge sig på loftet.

Fredag sover vi længe , der er ro i huset helt til klokken ni. Vi spise dejlig morgenmad og de voksne laver lidt yoga samtidigt med at børnene leger, spille sequence og samler plus pluser. Da klokken er 13 går Fie, Mille, Michael, Alexander, Anna og August en tur op til bonden for at kigge på køerne. Det er koldt udenfor og sneen er så småt ved at forsvinde. Vi fordre Maggans nye hest og nu er klokken 14 og vi er klar til at indtage en solid frokost. Fie er i gang med at bage hjemmelavede burger boller og kanelsnegle til senere på dagen. Vi har lagt opskriften på kanelsnegle ud på nettet. Om lidt skal Mille og Peter en tur ind til Eksjø og handle så passer vi alle børnene. Peter og mille var hjemme sidst på eftermiddagen. Vi grillede burgere og hyggede den sidste aften oppe i stuen hvor vi så en dansk film og lyttede til lidt musik Peter havde med.

Lørdag morgen står vi op, rengøre hele huset og køre hjem efter en fantastisk uge i huset, vi elsker at være der. Carl´s gode kammerat håbede på at han kunne komme med op til Hyltan en anden god gang. Vi var hjemme omkringklokken 15.00 og Fie og jeg kørte videre til vildaften på Konventum.